Erop uit

Rondreis door Schotland (deel 1)

Een tijdje geleden hebben jullie al alles kunnen lezen over de prachtige reis die Marloes heeft gemaakt. Ik ben deze zomer ook op vakantie geweest. Sander en ik hebben 2 weken een rondreis gemaakt door het prachtige Schotland. In deze blog vol met foto’s hoop ik jullie ook een beetje een vakantiegevoel te geven.

Eind juli vertrokken Sander en ik met de boot vanuit IJmuiden naar Newcastle in Engeland. Wij gaan graag met onze eigen auto op vakantie. Met de auto heb je alle vrijheid om overal naartoe te rijden en te zien wat je wil. De vakantie begint voor ons ook echt al op de boot. Heerlijk genieten van de wind, lekker een drankje doen bij de bar en daarna nog een filmpje kijken in de hut. Heerlijk begin van de vakantie.

Dag 2
De tweede dag begon al vroeg in de haven van Newcastle in Engeland. De zon scheen meteen al lekker fel, dus het Engelse weer liet nog even op zich wachten. Op de reisdagen proberen wij veel tussendoor te plannen, zo ook op deze reisdag. Op de route lag een kasteel dat gebruikt is voor de Harry Potter films. Sander en ik hebben alle films wel meerdere keren gezien, dus hier moesten we natuurlijk even stoppen!

In het echt was het kasteel wel wat kleiner dan het leek in de films.

Dag 3
We zaten op dag 3 in een romantische B&B ergens in the middle of nowhere. Er was één kleine supermarkt en daar hield het dorpje dan ook wel bij op. Wel zaten we midden in de Highlands, dus er was overal prachtige natuur met indrukwekkende bergen. Ondanks dat de dag begon met harde regen, besloten wij een berg genaamd Ben Lomond te beklimmen. Toen we nog aan de voet van de berg stonden scheen de zon. In de verte zagen we de bergtop dan ook goed.
Boven aangekomen was er van de zon helaas niets meer te zien. Overal om ons heen was dikke witte mist. Dit maakte eigenlijk helemaal niet uit, het was ontzettend indrukwekkend. Het is heel bijzonder om bijna te kunnen vergeten dat er nog wat om je heen is.
Je kan nog net Sander zien in de mist.

In de verte lijkt de zon gewoon te schijnen!

Dag 4
Wij verbleven overal maar 2 nachtjes, dus we waren heel veel onderweg. Op deze reisdag hebben we voornamelijk kastelen bezocht. De kastelen waren allemaal prachtig, maar een kasteel op een klif heeft heel veel indruk gemaakt. Het kostte wel wat moeite om de vele traptreden te beklimmen. Het uitzicht was het zeker waard!

Dag 5
We verbleven Aberdeen, ook wel de Zilveren Stad genoemd. Dit komt doordat het nogal een grijze stad is en door de vele regen kan het op zilver lijken. Gelukkig hadden wij ook deze dag heerlijk weer. In Aberdeen hebben we voornamelijk rondgelopen en een beetje de toerist uitgehangen.

Dag 6
Dit was een hele drukke reisdag en we hebben echt uren in de auto gezeten. Toch hadden we genoeg tijd om nog wat leuke dingen te doen. We hebben geprobeerd om het monster van Loch Ness te vinden tijdens een boottocht, maar helaas niet gevonden ;). We waren toen nog niet klaar met onze zoektocht naar wilde dieren, dus we kozen ervoor om te zoeken naar dieren die daadwerkelijk bestaan. We reden hoopvol naar Black Isle waar regelmatig dolfijnen in het wild worden gevonden. Wat een geluk hadden wij! Niet ver van het strand zwommen een paar dolfijnen.

Dag 7
In het noorden van Schotland zijn nog wat eilanden die je kan bezoeken. Een eilandengroep die wij bezocht hebben zijn de Orkney eilanden. Wij hebben 4 eilanden bezocht. In de ochtend vertrokken we per boot en op het eiland verplaatsten wij ons met de bus. We hadden een gids die ons alle feiten over het eiland kon vertellen.

Dag 8
Dit was weer een drukke reisdag. Onderweg naar de volgende bestemming hebben we veel gestopt om de omgeving te verkennen. We hebben heel wat gewandeld, dus het was uiteindelijk een hele sportieve dag geworden.

Omdat deze blog al erg lang is geworden, splits ik het op. Volgende week zal deel 2 online komen!

Wat zijn jouw leukste vakantieherinneringen?