Mind,  Persoonlijke ontwikkeling

Boekrecensie – Nooit meer te druk

Ok, hoe ga je ooit tijd maken voor een boek wat ‘Nooit meer te druk’ heet? Je voelt je niet voor niks aangetrokken tot die titel, je hebt het namelijk hartstikke druk! Deadlines, sporten, feestjes en nu ook nog een boek lezen over druk zijn! Hoe ga je dat in hemelsnaam doen?
Dit artikel is geschreven door gastblogger Carlijn Sijs.

Het boek van Tony Crabbe begint met 10 snelle adviezen hoe je tijd gaat maken om dit boek te lezen (ha, dat is handig!). Zoals het uitschakelen van al -ja, ook WhatsApp en Insta!- je notificaties op je mail en telefoon, het breindepot (een persoonlijke favoriet van mij!) en meer tijd voor iets uittrekken dan dat je van tevoren denkt nodig te hebben.

Na de snelle adviezen gaat het boek door met tactieken die misschien wat meer tijd kosten, maar ook zeker de moeite waard zijn. Ik vond de meest waardevolle al in de eerste 130 pagina’s van het boek staan (324 in totaal). Dus als je erg druk bent, neem jezelf dan voor de eerste 130 bladzijden te lezen. Daarna zal je wel zien hoeveel tijd je nog wil maken voor de rest 😊!

De drie belangrijkste dingen die ik zelf heb onthouden uit het boek, mijn drie hoera-momenten:
1. Hoera voor het breindepot! Als je net als ik de hele dag door ideeën hebt over van alles en nog wart, werkt dit echt fantastisch om je hoofd opgeruimd te houden.
2. Hoera voor aandachtsmanagement en stop met timemanagement. We willen gewoonweg teveel, kies!
3. Hoera het is niet jouw schuld dat je je zo druk voelt! Zo zit ons brein en de maatschappij in elkaar. Big bud: het is niet je schuld, maar je bent wel de enige die het op kan lossen voor jezelf.

Mijn eindconclusie is dat ik dit boek gun aan iedereen die zich druk en overwhelmed voelt door alles wat er van je wordt gevraagd door de maatschappij. Als je je zo voelt, is dat echt het teken dat je jezelf tijd mag gaan gunnen om daaraan te gaan werken. ‘Nooit meer te druk’ biedt je daarbij praktische oplossingen om meer controle te krijgen op je leven en meer aandacht te hebben voor de dingen die je doet. Aanrader!

Hoi! Ik ben Carlijn van der Kulk, 27 jaar en woon samen met mijn vriend Mike en poes Loes in Voorburg. Ik heb een ongetemde interesse in persoonlijke ontwikkeling, het brein, emoties, spiritualiteit en persoonlijke groei. Met veel liefde deel ik mijn eigen ervaringen hiermee op mijn Instagram (@carlijn_sijs). Ik wil mensen inspireren om zichzelf te zijn, omdat ik ervan overtuigd ben dat de wereld mooier is als iedereen dat durft. En om meer jezelf te gaan zijn, helpt het als je jezelf goed kent. Dat kan op verschillende manieren. Voor mij helpt het daarbij om boeken te lezen over zelfontwikkeling en groei. Wie weet helpt het jou ook?

Lijkt het jou nou ook leuk om een gastblog te schrijven? Stuur dan een e-mail naar contact@gelukkigerwijs.com!